Inkallning med störning

Att ha en bra inkallning på sin hund är A och O men ibland brister det även om det alltid brukar funka. Vissa saker som till exempel visar sig i skogen eller som luktar intressant kan ibland trigga instinkter och leklust hos många hundar. Att kunna kalla in sin hund i alla lägen gör att man kan undvika olyckor samt konflikter med andra hundägare, joggare eller småbarnsföräldrar. Jag tänkte dela med mig av de tips som vi gav till tjejen på kursen i söndags:

Skvallerträning, oslagbart (nästan) Något man borde börja med när man hämtar hem sin valp. Ni kan läsa mer om detta HÄR

Att aldrig låta hunden få en chans att göra fel. Varje gång hunden får springa och jaga något eller nosa upp ett gott spår med mera får hunden träna sig på det. Belöningen för hunden när den får jaga eller sniffa spår är stor och kan bli svårslagen om hunden om och om igen får göra det. En hund som en gång fått tag i sitt byte (tex) kanin kommer aldrig glömma den underbara känsla. Om man vill att sin hund ska kunna röra sig någorlunda fritt kan införskaffa en löplina (spårlina) och låta hunden ha den dragande efter sig eller så kan man hålla den i handen. Om hunden får upp ett spår eller tänker sticka iväg mot något kul kallar man in hunden EN gång. Om hunden inte vänder börjar man tyst dra in hunden i linan och när hunden är nära dig börjar du backa och prata med hunden: Kom, bra och ger hunden en godbit. Detta kan verka konstigt men ge inte upp, för dagen kommer när hunden direkt kommer på din inkallning.

Jag använde en lina på min hund när han var unghund och gärna sprang iväg och jagade det mesta. Linan var till en början jättelång med en knut i ändan så jag kunde stampa på den ifall han fick för sig att sticka på ett löv 600 meter bort eller en kanin som prasslade. När han stannats upp av den sträckta linan tittade han frågande på mig och då kallade kom han ofta springande tillbaka. Denna lina hade jag på honom väldigt länge, jag gjorde den kortare och kortare efterhand. Jag kan säga att jag har inte en 100% inkallning på honom men den blir bara bättre och bättre med tiden, mycket tack vare skvallerträning. Första gången kan vände när han var mitt uppe i att jaga en kanin när jag kallade på honom kändes som att vinna på lotta, högsta vinsten. Behöver jag säga att han fick all gotter som befanns sig i fickan?

En smart hund lär sig snabbt om du endast kallar in din hund när en mötande hund, person eller joggare kommer. En hund som bara blir inkallad vid dessa tillfällen kommer hellre leta efter det som göra att du kallar in honom än komma till dig. Att kalla in sin hund lite då och då, även om det behövs eller ej gör att hunden inte associerar inkallningen med en mötande hund till exempel. Om man alltid koppar sin hund efter att man kallat in den kommer en smart hund förstå att om jag kommer när du kallar så kommer jag få gå i koppel (dötrist). Samma tips, kalla in då och då, ge en godbit säg varsågod och låt hunden fortsätta vara lös.

Några tips, kan lägga in några fler vid ett annat tillfälle. Men tänk på att inte var för snabb med att ge upp, ibland tar det lång tid och ett evigt nötande. Tålamod tålamod tålamod…


Kommentarer
Postat av: Ebba & Molly

Att träna inkallning som liten valp brukar vara effektivt :)

2010-04-15 @ 17:12:17
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0