Skvallerträning

Men vad är skvallerträning?
Det är precis som det låter. Hunden skvallrar genom att komma och be om godis eller annan belöning när något som till exempel Qing tycker är jobbigt eller något som han gärna vill jaga.

Men hur får man hunden att göra detta?
Detta är tidskrävande och ibland känns det som att man belönar hunden när det gjort ett utfall mot en annan hund eller när den jagat något den inte ska jaga. Men tålamod tålamod, en dag ser hunden sin ärkefiende och slår ett öga direkt upp på dig och då får den massor med belöning och beröm.

Tillvägagångssätt:
Man måste alltid ha med sig godis på promenaden, även om man bara ska ta ut hunden på en snabb kissrunda. Varje runda! Att föredra godis just nu i början på träningen är för att godis har en lugnade effekt på hunden för att den måste tugga. Plus att man kan ha en hel näve full med godis och proppa in i hunden. För det är just det man göra i början. Jag kommer att ta exemplet att gå förbi andra hundar. Jag har själv haft problemet och jag möter dagligen på hundar som inte känner sig trygga nog att gå förbi andra hundar utan att göra utfall stora som små.

 Godiset i fickan och du är redo för en runda och lära din hund skvallra. När man ser en hund och märker att ens egen hund blivit spänd (gärna innan) stoppar man ner handen i fickan och tar en hel näve godis och börjar mata hunden hela tiden hela vägen förbi hunden. Om ens egen hund blir arg och gör utfall får man så klart försöka hålla i hunden men om det är möjligt stoppa godis i munnen även om hunden inte äter det. Man fortsätter tills man gått förbi hunden. Detta låter väldigt märkligt, det förstår jag helt, det känns som man belönar det dåliga beteendet. Men det är så man börjar, det har jag gjort och alla jag hjälpt med detta och samtliga är nöjda med resultatet som följer. Så ge inte upp här.


Fortsätt så här vid varje runda, börja ge hunden godis innan din hund börjar bli spänd. Anledningen till att man ska fylla näven med godis och hålla handen framför hundens mun och mata in är för att det tar för lång tid att efter varje godisbit stoppa handen i fickan och ta upp en ny. Fortsätt med detta och ge inte upp för någon dag kommer hunden att tänka på godis när den ser en annan hund. Minnesbilden vi vill skapa är att när hunden ser en hund så vill hunden ha en godis. Därför heter det skvallra, för hunden skvallrar till dig genom att be om godis när den ser en annan hund.

Detta kan man träna med nästan vad som helst, jag har tränat det i skogen på joggare, promenerare, barn, fåglar och kaniner. Detta gör att han skvallrar om allt i skogen, kommer springande till mig vid minsta ljud och det minsta han ser som rör sig. Vilket är väldigt uppskattad. När hunden vet hur det funkar behöver den inte matas med godis hela tiden utan endast när hunden ber om det genom att titta på dig och då skulle man kunna använda boll eller annan belöning. Ibland kanske man behöver gå tillbaka ett steg och mata hunden med godis när man märker att hunden stöter på något som är extra jobbigt.

Har du tränat skvallerträning med din hund? Vilken metod har du använt och hur gick det?


Kommentarer
Postat av: Sara

Vad kul att du kommenterade :).

Kastration verkar vara ett hett ämne bland en del där vissa tycker att det är självklart och andra att det är djurplågeri. Jättekul att höra om alla olika åsikter. Jag hade redan bestämt mig för kastration och känner fortfarande likadant. Förstår att det inte gör så stor skillnad när beteenden har befästs. Kanske att de slutar intressera sig för löptikar då driften försvinner?



Ser att du har en massa roliga träningstips. Ska spana in mer lite senare!



Ha en härlig helg!

2010-01-15 @ 21:20:03
URL: http://lifewithtexas.blogg.se/
Postat av: Patricia & Elwiz

Tack så mycket, kan meddela att bullarna blev supergoda haha :D!

Vad roligt att du aktiverar din vovve så mycket! Jag är också intresserad av lydnad men tränar det mest på hobbynivå med Elwiz, skall dock skaffa en stor vovve om nått år så då blir det mer seriöst :)!



Ha en trevlig helg!

2010-01-15 @ 22:05:17
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/
Postat av: Carina

Detta måste jag nog testa på mina vovvar, tycker det låter som en bra grej. Kankse blir lite svårt med 2 på en gång så jag får kanske dela upp det.



Visst är Tyson en riktig cooling :-)Är min lilla kelgris ska alltid ligga underfilten hos en och mysa. Ha en toppenhelg

2010-01-16 @ 07:28:17
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Molly

Tack för tipset! Det ska vi prova då Molly har svårt att slita sig från katter, fåglar, hundar, barn osv. Tack igen! :)

2010-01-16 @ 10:19:48
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: mimio

Guuu vad bra att du skriver om hundträning!

För undertecknad kan det ju aldrig bli för mycket!(;

Känner igen det du beskriver om osäkerhet... så upplever jag Niño.

Han försöker skrämma dem han är rädd för (andra hanhundar vi passerar) han gap-skäller mot dem.

Värst är det när han är kopplad! Är han lös skäller han nästan aldrig mot någon annan hund, då funkar han bra och dessutom kan jag oftast avleda honom då med frolic (mums!) eller boll (tjoho).

Kanske jag ska prova att ta den STORA NÄVEN godis när jag har honom kopplad? Så han måste tugga som du skriver? ska prova det när vi går här hemma vid för det är då han är värst med sitt gastande.



2010-01-16 @ 11:06:15
URL: http://mimio.blogg.se/
Postat av: Susanne o Pebbels

Pebbels skvallrar alltid, hon är född med den talangen. Det behövs varken godis eller beröm ;P

2010-01-25 @ 10:13:16
URL: http://hundtraningen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0