Rulla runt

Att lära sin hund rulla runt är både imponerande och roligt. Det sättet som jag lärt Qing att rulla runt på bygger mycket på att man kan ta på sin hund, hantera sin hund, självklart på ett mjukt och fint sätt.

Jag har en matta under eftersom jag tränar in det inomhus på halt golv, med en matta under blir det även mjukare för hunden att rulla runt.

Till en början med lägger jag hunden, jag har en godbit i handen sedan lägger jag min hand på hans sida och hjälper honom att rulla över på sidan. Precis när han börjar rulla över på sidan så säger man bra och ger hunden godbiten. Detta kan man göra några gånger om man märker att hunden inte riktigt känner sig bekväm med det. Det kan vara något som stärker relationen mellan matte/husse och hund när man arbetar med hunden att tycka något otäckt är okej med din hjälp.

   

När hunden ligger på sidan så låter man hunden med sitt huvud följa godisbiten som man kör över huvudet samtidigt som man hjälper hunden att komma runt med kroppen, och vips så har hunden rullat runt, massor med beröm och godis. Svårt att beskriva men jag hoppas mina bilder är till större hjälp.

 









På bilderna kan man se att Qing följer godiset med huvudet och sedan hjälper jag honom lite och sedan rullar han runt med kroppen för at få godisbiten

Sedan fortsätter man att med godis och händer hjälpa hunden runt, man minskar ner kraften med händerna så att hunden själv får skaffa sig en strategi för att rulla runt med kroppen. Tänk på att pausa hunden i mellan åt, så den får bearbeta eller helt enkelt pausa. Sedan får man välja vilket kommandoord man vill använda, jag började med rulla runt, men märkte sedan att det var för likt kommandoordet snurra, så då byte jag till rull rull.

Detta är ett trix som Qing kunnat i några år men jag håller minsann på att lära honom ett nytt trick som inte var så lätt som jag trodde. Det blir hårdträning så att jag snart kan skriva om det här i bloggen.

Om det är någon av mina läsare som testar på att lära sina hundar några av de tricken som jag skrivit om eller kan några andra spännande trick så maila dem till mig så jag kan publicera dem här i bloggen och andra kan ta del av dem. 


Kommentarer
Postat av: pudelflickan

Jag lärde min Sophie det tricket när hon var liten och jag har också lärt henne att dansa. Till tross för att hon nu är gammal (13 år) så gör hon gärna detta och dansar som hon aldrig har gjort annat. Förut kunde hon gå på två ben en hel promenad om hon kände för det.

Hälsningar Hedvig

2010-01-29 @ 08:12:50
URL: http://www.pudlarpelargoner.blogspot.com/
Postat av: Alexandraida♥

HIhihi det lärde Revo sig när han va 1 år =)

2010-02-01 @ 12:49:06
URL: http://alexandraida.blogg.se/
Postat av: elsa & emma

Ja precis, det blir ju så mycket roligare om man man vet vilka det är som läser :)

Kul att du lägger ut tips på hur man kan lära sin hund olika tricks :), elsa och jag får öva lite på rulla runt imorron tror jag. Det verkar ju ganska enkelt i alla fall, vilket det säkert inte är :P

2010-02-01 @ 21:39:22
URL: http://elsahedlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0