Hundar som tränger

Det finns mycket som kan hända när man tränar in ett fotgående. Om man håller på att lösa ett problem så kan ett annat uppstå. Ett vanligt problem är att hundar ”tränger” under fotgåendet. När en hund tränger betyder det att hunden går lite snett i förhållande till föraren. Rumpan för långt ut och huvudet för långt in. Det finns säker en massa tips och trix på hur man kan lösa detta problem och har ni fler än de jag kommer att skriva om så maila så jag kan publicera dem i bloggen och dela med mig av era idéer.

Om man vill ta hjälp av olika sorters hjälper så kan man använda en vanlig husvägg eller ett staket. Men tänk på att den hjälpen kommer inte att finnas på tävling så de gäller att ha en bra balansgång och ta bort hjälpern så fort som möjligt. Då kan det se ut så här:

























Man går fot med hunden och väggen eller staketet hindrar hunden från att sväva ut med rumpan. Belöna hunden rikligt när den hittar den rätta positionen. Testa hur långt från väggen eller staketet man kan gå utan att hunden tränger. Ifall hunden skulle börja släpa i denna situation för att den känner sig trängd kan man belöna framåt, genom att man kastar en godbit eller boll framåt när hunden hittat rätt position. Men balansgången är även viktig här för att hunden inte ska börja gå för långt fram i fotgåendet.

Man kan även lägga en planka på marken, man kan låna en planka från hoppet. Detta är samma princip som att gå mot en vägg. Vissa hundar vill inte trampa på plankan vilket gör att inte deras rumpa svävar ut och hunden börjar tränga. Detta är en mindre hjälper en väggen eller staketet och man kan därför övergå till denna efter att man testat på väggen eller staketet. Sen finns det vissa hundar som struntar i om det ligger en planka på marken de går på den ändå och börjar tränga. Testa då att lägga två eller tre på höjden och sedan ta av en efter hand. 

Mitt sista tips är vart man belönar hunden. Man ger hunden en minnesbild om vart godiset kommer komma och för att hunden ska komma åt godiset så måste hunden ha rätt position i fotgåendet alltså måste hunden ha rumpan på rätt ställe. Snabbt som tusan ska man ner och belöna på hundens bog tror jag det heter. Därför gäller det för hunden att böja ut huvudet och ta godisbiten och då flyttas automatiskt rumpan in på rätt plats. Jag har provat detta på en stor rottweiler som aldrig tränat fot innan. Han fattade direkt och böjde ut huvudet flyttade in rumpan och fick godiset. Det jag menar med det är att det kan vara svårt att klara detta med en gång när man har en hund som vet att godiset kommer från ögonen och att man ska sitt rakt och fint och vänta på belöningen. Men jag har sett ekipage som har testat detta och med hjälp av de andra tipsen fått rätt på den trängande hunden. Tänk på att ha massor av tålamod, detta kan ta 6 dagar att träna in eller 6 veckor. Men huvudsaken är att det tränas in så att hunden vet vart den ska vara och att det alltid är i den positionen den ska vara.


Kanske är lite svårt att se på en svart hund. Men jag sätter min hand med godis på Qings sida och han böjer ut huvudet för att ta goditen rumpan trycks då mot mitt ben.





Lycka till!!


Kommentarer
Postat av: ansepanse

jag har två vovvar som jag tränar med, det är jättekul

2010-02-01 @ 19:58:23
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: ems

svar: men ooooh va skoj :) e du avundsjuk på mina tatueringar? haha :) va blir det för tatuering nu då? :) vore kul å höra!

2010-02-01 @ 20:23:08
URL: http://foreverems.devote.se
Postat av: Sara ~ Candis

SV. Det var det :))



Gud vad samspelta du och din hund är :D så himla skoj och se!

2010-02-01 @ 21:33:19
URL: http://candis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0