Släpar i fritt följ...

Ett tag tränade jag Zamba i fritt följ (tränade även de andra momenten) eftersom jag gärna ville prova på att tävla i brukslydnad. Zamba är inte den snabbaste hunden, hon tar det i sin takt och har inte en sådan lång uthållighet som Qing har (han är en arbetsmyra) Zamba släpade bland annat i fritt följ, vilket betyder att hon gick längre bak en positionen tillåter. För att få fram henne belönade jag med hennes pipboll (som hon även använde som valp vid skendräktighet). Belöningens placering har en stor betydelse, när Zamba låg rätt i position slängde jag fram bollen framför henne, för att hon skulle få en dragning fram. Det viktiga är att belöna när hunden ligger i rätt position och inte när hunden ligger efter för att få fram den.


Ligger lite efter i position

Perfekt, tar upp bollen


Bollen är kastad


Bus med bollen, det ska vara kul att träna!!!

Här tränar vi på halmstads brukshundklubb


Kommentarer
Postat av: Carina

Tyckte väl jag kände igen omgivningen :-)

2010-04-21 @ 10:44:35
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Jessica

Hej!

Vilka fina pudlar du har, och trevlig blogg! :) Kul att se att fler är aktiva med sina pudlar.

Jessica

2010-04-22 @ 22:21:29
URL: http://storpudeln.blogg.se/
Postat av: Becca & Olga

Naww vilken fin boll ;) Hehhe, så skojj!

2010-04-25 @ 14:06:18
URL: http://sweetolga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0